sunnuntai 31. maaliskuuta 2013

Turvottaako?

Turvottaako, no kyllä. Oon nytviidettä päivää syönyt n.1200 kcal vuorokaudessa ja kyllä se tuntuu. Mitään suuria vatsanväänteitä ja järkyttävää pöhö turvotusta/ällötystä ei ole, mut koko ajan on läski olo. Huomaa et pitää oikein aamuisin vetää vatsaa sisään peilin edessä, et tuntuis hoikemmalta kun kokonaisvaltainen valtavuus hallitsee mieltä. Joo mun pitäis uskoo, et kyl se paino putoo vaikka syö vähän enempi, mut miten sitä asennoituu et voi mennä viikkoja et tulosta näkyy. Aiemmin oli sentäs hoikka olo kun ei turvottanut, mut nyt turvottaa. On myös ollut tosi vaikee saada pidettyä kalorit tuossa 1200 kalorissa kun syö kaksi lämmintä ruokaa päivässä. Kasvissosekeitot auttaa hyvin kun ovat vähäkalorisia. Oon lisännyt raejuustoo, jos auttai pitää nälän tunnetta kauemmin pois. Toivottavasti tästä syömisen lisäämisestä saisi edes hieman draivia liikkumiseen. Toki olen kuluneen viikon liikuntasaldoon hyvin tyytyväinen. Odotan ensiviikkoa kovasti, kun mulla ei ole kuin yksi yövuoro keskellä viikkoa niin olisi ruhtinaalisesti aikaa salilla ravaamiseen.


No montakos munaa tuli syötyä pääsiäisen aikana? Minä edelleen yritän vastustaa kiusausta ja en ole vielä ratkennut kuvissa oleviin Mignon-muniin, mitä töissä oli tänään tarjolla. Hei 250 kcal/muna! Don´t do it!

perjantai 29. maaliskuuta 2013

Huipulta pohjalle

Eilen endorfiinihumalassani päätin et tänään aamulla sit lähen heti lenkille, ennen aamupalaa, mut toisin kävi. On ihan käsittämätöntä miten fiilikset voi vaihtua muutamassa tunnissa. Nousin ihan vasemmalla jalalla ja oon ollut koko päivän kuin perseeseen ammuttu karhu. Tiedätte varmaan sen tunteen kun toisina päivinä peilistä kattoo nätti, onnellinen tyttö ja sit seuraavana läski plösö joka ei oo tyytyväinen mihinkään. Voi kuulostaa hyvinkin sairaalta mut musta on ollut tosi vaikeeta hyväksyä se et syön yli 1000kcal päivässä kun niin pitkään oon ollu niukalla. Oon vissiin ihan päästäni sekasin kun poraan sitä et ylitän päiväni 1200 kcal parilla sadalla. Siihen masikseen sit syön vielä suklaapatukan. Ihme muija. Et kyl on elämänmuutokset vaikeeta. Tää vie aikaa. Deal with it. Päivän synkkyyttä valaisi ihanat cockeripennut joista sain lohtua.



torstai 28. maaliskuuta 2013

Huipputreeni ja pohjemoka

Tänään oli alunperin suunnitteilla body combat tunti, mut Alina kyseli seuraa salille ja sopihan sekin. Olin varmaan tänään Gogon vihatuin "bodaaja" kamerani kanssa, mutta blogille uskollisena kasattiin kuvamatskua tän illan treenistä. Oli huippu treeni. Tuntuu niin penteleesti koko kropassa ja tärisee :)

Tässä vähän treeniyhteenvetoa:


Jalkaprässi, tuo ihana kones, ihan mun suosikki salilla. Kuvassa näyttää hassusti et olis eri määrä painoa eri puolilla, mut tarkkaavaiset huomaa et voi siinä olla tasamääräkin :) Tänään oli ekaa kertaa 120kg painoo ja nousi mukavan kamalasti.

Olkapäät. Ihan suosikki laite myös. Tuntuu hyvin myös haukkarissa. Tähänkin tänään ennätyspainot!

Läskireisille kyytiä, legg extension, ei niin favorite, mut "PT" Alina pakotti.. Tähänkin nostin painoja 40kg:oon mun ei noussu puhtaasti 3 sarjaa :(

Alatalja, mulle oudompi tuttavuus, mut ihan jees.

Välikuolema..

Pakara, machine from hell.. silti ihan huippua nostaa jonkun miehen jälkeen tuplasti lisää painoa koneeseen. Tänään 60kg, ei siis mitään nostoa näihin painoihin (ehkä olisi jo aika..)

Dipit, vähemmät tätä liikettä harrastanut mut tehokas ja kuvassa näyttää hoikalta :)

Lopuks vatsoja tieteskin.


Tehtiin palauttavaa aerobista spinningsalissa ja sit innostuin viimeiset 15 sekkaa spinnaan niin lujaa et jalka lipes polkimelta ja löin pohkeeni liian lujaa ja auts. Mustelma nousi heti ja kytkintä oli hieman haasteellista painaa kotimatkalla.

Tämä maistui treenin päälle ja hyvin maistuikin! Hyvät pääsiäiset kaikille ja ei sit liikaa suklaamunia!

keskiviikko 27. maaliskuuta 2013

4. tasolle jippii!

Tänään soitin valmentaja Jaanalle ja kerroin pohtineeni sirtymistä nelostasolle camppaamisessa. Nelostasolla syödään n. 1200 kcal vuorokaudessa johon kuuluu 2 cambridge ateriaa ja 2 lautasmallin mukaista ruokaa.

kuva:www.cambridgeohjelma.fi
Oon aiemminkin jo huomannut, ettei kaikkina päivinä tunnu menevän alas kaikki kolme camppausateriaa mitä 3b tasolle kuuluu. Ajattelin, et olisi kivempi syödä ohjeen mukaan vain kaksi cambridge-tuotetta kolmen sijaan ja sitten ei tuntuisi et jätän syömättä tuotteita. Koitan pitää nyt alkuu tarkempaa ruokapäiväkirjaa, ihan vaan seuratakseni ettei kalorit ylity ja sit Jaanan on helpompi antaa vinkkejä miten ruuan saa monipuoliseks. Otin taas kalorilaskurin käyttöön, jota olen aiemminkin käyttänyt painonhallinnassa. Huvitti kun aktivoin sen tilin ja sieltä löytyi mun viime keväiset mitat ja kyllä, 20 cm on lähtenyt vyötäröltä. Hyvä minä!

Santeri oli ostanut kotiin Perheleipurien ruispaloja ja aamulla tyytyväisenä söin leipäpalat ja ihmettelin miks tuli niin kovin turvonnut olo. Kävin salilla ja koko treenin ajan oli niin ähky olo. Kun tulin nyt iltavuorosta kotiin tajusin et ei perhana, siinä leivässä oli ruista oikeesti vaan 48% eli vehnäleipäähän se miltei oli vaikkakin oli kuitupitoista. Ei mitään täysjyvää niinkun Vaasan ruispalat on paremmin.

Tänään oli iltavuorossa melko kiirus ja syöminen oli melko epäsäännöllistä. Ei oikein tullu vettäkään juotua ja päänsärky jyskyttää. Joten parempi lopetella tää kirjottelu.

tälläsiä välttelin tänään töissä
josko tätä karkin sijaan treenin päälle


sunnuntai 24. maaliskuuta 2013

Sporttinen viikonloppu

Just ku aattelin et liikuntamäärä viimeaikoina on jäänyt vähäisemmälle, oon tänä viikonloppuna kuiteskin liikkunut super hyvin. Perjantaina tein sen salitreenin. Lauantaina käveltiin Näsijärvellä + 10km lenkki sen lisäks. Tänään kävin body combatissa. Oon niin tykästynyt tähän uusimpaan ohjelmaan et se "pakollinen" aerobinen on muuttunut ihan vapaaehtoiseks. Nyt kun löhöön sohvalla, katson hömppää ja kiroon tänään leffassa tuhoomaani karkkipussia ei kuiteskaan tunnu niin sporttiselta. Mää en osaa olla itelleni armollinen. En osaa ajatella et kyl mä ny vähä voin syödä. Kävinhän treenaamassakin. Ehkä joku päivä tulee se hetki kun ei koe huonoa omaatuntoa irtokarkeista vai tuleeko?















perjantai 22. maaliskuuta 2013

Ärsyttää ja turhauttaa

Tänään oli taas viikkopunnitus ja ei mikään ylläri tuo 100g painon nousu tähän turvotus oloon. Eihän se sata grammaa oo mitään joo mut kun on pitkään laihduttanut ja syöt edelleen hyvin suuren osan sun aterioista sheikkeristä, tuntuu, et haluis sen painon laskevan. Harmittaa vietävästi ettei kaikki tapahdu tosi nopeesti. Ei niinku malta tätä perus pudotusvauhtia. Tiedän et on normaalia et paino junnaa paikoillaan, mut ei se ainakaan helpota mielitekojen suhteen.

Seuraava punnitus onkin vasta kahden viikon päästä. Valkku pitää lomaa, joten virallista painotulosta sitten vasta parin viikon päästä. Yövuorosta ja punnituksesta toivuttuani suuntasin salille (liian pitkästä aikaa) ja oi että sitä tunnetta kun kuudetta sarjaa teet haukkaria kun lihaksessa tuntuu maitohapot ja miltei voi kuulla läskin tirisevän pois..no en tiiä mut hyvältä tuntui. Sain sisko Heidin kans tehtyä hyvän treenin ja tästä on hyvä jatkaa vapaan viikonlopun viettoa.


täysjyvä pastaa treenin päälle, nam :)

tällästen herkkujen vuoksi se paino junnaa, no jos pääsiäisen kunniaks, eiks se pian oo?

tiistai 19. maaliskuuta 2013

kuumehourut lökäreissä

Jokaisella meillä on varmasti lökärit, joita pitää kotona olovaatteena. Oon kuumeessa ja masiksessa kotona. Aamulla vedin lökärit jalkaan ja tästä masennuksen ja kuumehourujen seasta löysin kuin löysinkin jotain positiivista. Mun lökärit alkaa olla ihan liian lökärit. Olisikohan aika hankkia uudet? Harmittaa et tän viikon suunnitelmat menee ihan uusiks tän kotona makaamisen vuoksi. Mulla on ollut viime viikkoina vaikeuksia saada camppauspirtelöt alas, mut eilis ja tänä aamuna nestemäinen ravinto maistui melko hyvin. Koitan kovasti tsempata itteeni juomaan kaikki cambridge-ateriat, koska tuotteella laihtuminen kuitenkin lähtee siitä et kaikki päivän tuotteet syödään vaikka syötäis "oikeetakin" ruokaa.


Uusimmassa kg lehdessä oli mielenkiintoinen juttu siitä kun paino junnaa paikoillaan. Siinä luki et lepoaineenvaihdunta hidastuu reippaan laihdutuksen ja kalorivajeen myötä 10%, joka on ihan normaali painonpudotukseen liittyvä ilmiö. Jos on ollut pidemmän aikaa alle 1200 kilokalorin dieetillä aineenvaihdunta voi hidastua jopa kolmekymmentä prosenttia. Musta tuntuu et viimiset kolme viikkoo toi mun vaaka näyttää aamuisin mun painon olevan 71,8kg. Kuitenkaan liian kovaa treenamisesta ei ole mun kohdalla kyse, koska salitreenit on jäänyt ikävästi minimiin ja sit tälläset kipuiluviikot sössii kans ihan kaikki liikuntakuviot.

Onneksi noissa senteissä on kuitenkin tapahtunut muutosta. Viikonloppuna hankin vaal. turkoosit farkut, kokoa 40. Ei oo ollu sitä kokoo yläasteelta pääsyn jälkeen. Ne on samanlaiset kun ne pinkit koon 42 farkut joita hehkutin täällä joskus aiemmin.


Tää painuu ny sohvalle löhöön. Mitäpä muutakaan sitä voisi tehdä ;(

torstai 14. maaliskuuta 2013

Tanita, my best friend?

Tänään oli vuorossa Tanita kehonkoostumusmittaus Gogolla. Kävin ystäväni Tiinan kanssa jo viime syksynä, juuri ennenkuin aloitin camppauksen ja nyt vajaan puolen vuoden jälkeen uudelleen. Tiesinhän toki, et tulosta on tullut mut en nyt ehkä ihan odottanut näin hyviä tuloksia. Muahan on koko projektin ajan punnittu valkun Omronin mittarilla, joka mittaa myös rasvaprosentin ja viskerralirasvan ym. Heittoa oli kuitenkin melko paljon Tanita mittarilla Omroniin nähden varsinkin rasvaprosentin suhteen. Viime viikolla Omron näytti mun rasva% olevan 43,2%. Tänään Tanita mittasi sen olevan 36,8%. WTF??? Toki kun vertaa tanita mittauksia syksy vs. maaliskuu on pudotusta eri arvoissa tapahtunut melko samassa suhteessa kuin Omroninkin mittauksissa joten kaippa nyt vaan pitää siis uskoa et oikeat arvot on jotain näiden väliltä:

Tanitasta muutamia mittoja:

WEIGHT (20/9/12) 86,9kg (14/3/13) 70,9kg

FAT% (20/9/12) 44,0% (14/3/13) 36,8%

FAT MASS (20/9/12) 38,2% (14/3/13) 26,1%

VISCERAL FAT RATING  (20/9/12) 8 (14/3/13) 5 (tää on ihan käsittämätön)

TRUNK FAT% (20/9/12)  41,9% (14/3/13) 33,7%

Omronilla viimeisen mittauksen mukaan:

PAINO 72,2kg, RASVA% 43,2%, VISKERAALIRASVA 7


Mittauksen jälkeen aamupalaa naamariin ja salille. Tarvii kyl sanoo ettei ollut Gogo Park nyt niin mun mieleen kuin Cityn sali. Vaikka moni asia vois cityssä olla paremmin, oli kyl tänään ihan urpo olo tehä treeniä Parkissa kun oli erilaiset laitteet ja ympäristö. Oppii ainakin arvostaan "kotisalia". En nyt oikeen edes tiedä voiko tota räpellystä tänään kutsua treeniksi. Melkein taisi mennä laiskottelun puolelle, vai mitä Tiina?



Mut jos salin jälkeen on vähän apee olo niin siihen auttaa varmasti shoppaus joten siitähän se ajatus lähti:

sopivan kokoinen kevät takki liian ison tilalle
sopivan kokoinen lompakko liian vanhan tilalle


Tää on ihan paras salaatti, mut tänään ei sekään oikein maistunut.. Sitten kotiin ja takuu varman lenkkiseuran kanssa reippaalle kävelylle.


tiistai 12. maaliskuuta 2013

Nälkä vaivaa..edelleen..

Oon viime päivinä taas huomannut, etten millään tunnun jaksavan töissä ilman kahta kunnon ruokaa Cambridge aterioiden lisäksi. Tänään söin aamulla töissä puuron ja pirtelön. Lounaalla söin riistakäristystä ja hieman perunamuusia ja keitettyjä porkkanoita (ei mikään ylläri et virman ruokalassa oli taas salaattivalikoimassa vain kaalipohjaista salaattia, joten se jäi tomaatteja lukuunottamatta uupumaan ruuasta). Päivällinen jäi töissä vain salaattiin raejuustolla. Kotiin tultuani ilta kahdeksalta söin pirtelön ja täytetyn patongin. Niin mun esipaistettu täysjyväpatonki salaatilla, paprikalla, kinkulla ja kevyt aamupalajuustolla hakkas subwayn herkut mennen tullen. Vielä olisi yksi cambridge ateria ( luultavimmin patukka ) jäljellä.

Mun ravitsemustieteen kurssi jatkuu. Viimeviikolla oli viikkotehtävä suolasta ruokavaliossa ja ajattelin hieman haastaa teitä lukijoita miettimään mistä kaikesta suolaa tulee. Pääsääntöisesti suolaa saamme ns. piilosuolana elintarvikkeista esim. Leikkeleet, juustot, leivät, einekset. Suola on natriumin ja kloridin yhdiste. Natrium on välttämätön ravintoaine, mutta sen runsas saanti kohottaa verenpainetta. Natriumin tarve on hyvin pieni, suolaksi laskettuna 1,3 g. Tämä määrä saadaan jo maidon ja lihan sisältämästä luontaisesta natriumista. Saantisuositus on kuitenkin enintään 5g päivässä.

Keinoja vähentää suolan saantia:
◗ Valitse käsittelemättömiä elintarvikkeita, kuten maitoa, piimää, tuoretta marinoimatonta lihaa ja kalaa, tuoreita kasviksia ja hedelmiä, viljahiutaleita.
◗ Vertaile elintarvikkeiden suolapitoisuuksia ja valitse sellaisia elintarvikkeita, joissa suolapitoisuus on alhainen tai joissa on merkintä ”vähennetty suolaa” tai ”vähemmän suolaa”.
◗ Käytä tavallisen suolan sijaan mineraalisuoloja, joissa osa natriumista on korvattu muilla kivennäisaineilla esim. Pansuola
◗ Korvaa suola muilla mausteilla kuten yrteillä ja pippureilla.
◗ Valitse suolattomia mausteseoksia.
◗ Lisää ruokiin runsaasti kasviksia, ne vähentävät ruoan suolaisuutta.

Meillä ei käytetä enää lainkaan valmis marinaadeja lihasuikaleissa, joissa on kovasti suolaa. Itse kuitenkin yllätyin kun tarkkailin tehtävän aikana jääkaapistamme löytyvän leivän, juuston ja leikkeleiden suolapitoisuuksia. Kaikki kuuluivat yllätyksekseni voimakas suolaisten joukkoon. Yritän ite tsempata valitessani ko. tuotteita, mutta en ole aikaisemmin edes ajatellut kuinka paljon eroja esim. eri juustoilla on. Onko sun tuotteet voimakas suolaisia? Tässä taulukko josta voit tarkastaa:

VÄHENNETTY SUOLAA tai VÄHEMMÄN SUOLAA
Suolaa enintään 1 % juustot

VOIMAKASSUOLAINEN tai LISÄTTY PALJON SUOLAA
Suolaa yli 1,3 % juustot

VÄHENNETTY SUOLAA tai VÄHEMMÄN SUOLAA
Suolaa enintään 1,3 % leikkeleet

VOIMAKASSUOLAINEN tai LISÄTTY PALJON SUOLAA
Suolaa yli 1,7 % leikkeleet

VÄHENNETTY SUOLAA tai VÄHEMMÄN SUOLAA
Suolaa enintään 0,9 % ruokaleivät

VOIMAKASSUOLAINEN tai LISÄTTY PALJON SUOLAA
Suolaa yli 1,2 % ruokaleivät

Ja lopuksi. Se että Vaasan ruispalat ovat terveellisiä, täysjyvä ruista ja kuitupitoista ( toki voimakas suolaisten joukossa ), mutta paljonkos 100g:ssa sipsejä mahtaa olla suolaa??? Loppukoon tämä opetus tuokio tähän. Kivaa viikon jatkoa!


sunnuntai 10. maaliskuuta 2013

Sambaa ja sacherkakkua

Vapaa viikonloppu on sujunut samban ja ystävien parissa. Eilen lähdettiin Turkuun isolle sambakeikalle ja siitä päivästä ei muuta puuttunut kun et olisin sortunut alkoholiin. No siitä nyt ei ollut pelkoa, mut epäsäännöllinen ruokarytmi kuvitti jälleen mun päivää ihan oman laiskuuden vuoksi, kun en jaksanut tehdä kunnon eväitä.

Aamupäivällä söin jauhelihakastiketta ja täysjyvä pastaa salaatilla, mut se olikin koko päivän ainoa ruoka. Söin cambridge annokseni, mut väliin napostilin muutaman ruisleivän. Oltiin kotona vasta kuuden jälkeen aamulla.  15 tunnin keikkareissu väsytti ihan törkeesti. Tänään kun heräsin puoli kolme iltapäivällä lähdin heti ystävän kolmekymppis-kahveille. Siellhän sitten nälkäisenä söin himoihini sacherkakkua, voileipäkakkua, keksejä ja juustoja ja ja ja..voi morjes. Huolestuttavinta tässä oli se, että mä en koe huonoa omaa tuntoa (ainakaan vielä) syömistäni asioista. Nyt sitten punnitaan se osasinko rajata tän herkuttelun siihen juhlaan ja kun huomenna koittaa arki, niin lipsuilut pysyy poissa ja kuri pysyy. Saa nährä.


keskiviikko 6. maaliskuuta 2013

Punnituspäivä

Tänään oli punnituspäivä. -500g oli tulos, johon olen tyytyväinen. Jaanan mukaan 3b tasolla puolen kilon viikkopudotus on hyvä tahti.

Kävin tänään kaupoilla hankkimassa uudet valkoiset housut viikonlopun sambakeikkaa varten. Meillä bateriassa valkoinen on juhlaväri ja esiintymisasu on valkoinen. Mun housut on vaan viime keikat ollu hakaneulalla kiinni, joten oli aika jo hankkia pienemmät. Tuhlasin myös kauan haluamaani Fjällraven-reppuun.

Tänään vapaapäivääni vietin myös lenkkeillen ja ihania koiranpentuja lelluttaen. Lenkkisää oli ihan hirvee, tuuli ja jääpisarat tuli naamalle. Anoppilassa oli myös puu kaatunut tielle.

Kaupassa teki ihan hirveesti mieli suklaata mut jätin hyllyyn. Kokeilin ekaa kertaa lohimurekepihvejä pakastealtaasta ja oli huippu hyvää! Ihan uus lemppari. Kalapitoisuus oli 85% et aika jees ja kaloreita kahes pihvis n. 200.









sunnuntai 3. maaliskuuta 2013

Biisit purkkiin

Tänään automme starttasi ennen kasia Helsinkiin, jossa levytimme ensikesän karnevaalibiisien kuoro-osuudet levylle. Olin nyt kolmatta tai neljättä vuotta putkeen nauhoituksissa. On se vaan rankka päivä kun biisejä pilkun tarkkaan sovitetaan solistin stemmoihin ja jaloilla ollaan monta tuntia putkeen ( tänään 7h siihen meni, 5 biisiä). Ruokailu oli tietenkin dieettaajan näkökulmasta hyvinkin epäsäännöllistä mut helpotti kuitenkin mukaan pakatut eväät.

7:30 cambridge-pirtelö ja ruisleipä
10:00 cambridge-patukka
12:00 appelsiinilohkoja ja kourallinen cashew pähkinöitä
14:30 cambridge-pirtelö ja ruisleipä
18:30 caesar salaatti kanalla ilman caesar-kastiketta
+purkkaa, vettä ja pepsi maxia himoihin ja nälkään :)

Olin niin pettyny tohon paluumatkan ravintolan salaattiin. Kanaa ei ollut nimeksikään ja oli tosi pieni+kallis. Kastikkeen pyysin erikseen jota en syönyt. Oli loppuillasta aikas kova nälkä mut reissatessa ei ollut mahdollisuutta availla jääkaappia nälissään, joten repsuilulta vältyin. Purkkaa kyl piti jauhaa et sai oltua ottamatta kavereiden karkkipussista. Toki oli myös törkeet ilmavaivat et no joo, Vessas piti rampata. Veden juominen oli myös melko heikkoa tänään.

Taas on sellanen tunne et paino ei oo liikkunut mihinkään viime viikon aikana. Keskiviikon punnitus sen kertokoon. Tähän loppuun muutamat kuvat. Voi olla et ne on ihan kummassa järjestyksessä kun tää puhelin sovellus on huono. Väsynyt mutta onnellinen kuittaa.