maanantai 14. heinäkuuta 2014

Back in business

          
kuva: poltesali instagram
Voi pojat se oli taas kivaa. Good to be back!

Takaisin elävien kirjoissa

Vihdoinkin alkaa hellittää kaamee kesäflunssa. Viikko takaperin lauantaisen Viikinsaarireissun jälkipelinä kuume nousi ja helteistä ei ollut meikäläisellä tietoakaan. Palelin kuin pakkasella. Nelisen päivää sitä kesti ja sit sain kaupan päälle silmätulehduksen pojalta. Alpon kanssa vaihdettiin osia ja oli pojan vuoro sairastaa. Huh. Nyt alkaa helpottaa. Silmät on jälleen auki ja valkoiset. Kurkussa ei kasva enää kaktus, mut yskää on molemmilla.

Yks kaamee puoli sairastelussa (kaiken muun ohella) on ruokahaluttomuus ja ainut mitä tekisi laittaa kurkusta alas on karkki ja sipsi ja kaikki muu epäterveellinen. Tulipahan lepuutettua noita koipiakin ja penikkataudin kivut ei enää tunnu. Ihanaa palailla salille pikku hiljaa kun se tuntuu olevan ainut keino hallita mielitekoja. Kun liikun niin syönkin paremmin ja säännöllisemmin.

Miehellä alkaa tän viikon jälkeen loma ja kivaa reissua Kalajoelle on luvassa. Käydään myös asuntomessuilla haistelemassa sisustuksen trendejä ja pohditaan mikä voisi toimia meidän tulevaisuuden kodissa. Tässä vielä pari kuvaa kuluneelta viikolta Alposta, joka on aina aurinkoinen (paitsi silloin kun se kitisee. Kyllä, sekin kitisee.).


kuva: Iida Korpinen

torstai 3. heinäkuuta 2014

Sananen ravintolisistä

Yksi iso muutos minkä oon tehnyt keväällä on ravintolisien/vitamiinien käytön aloittaminen. Oon toki käyttänyt säännöllisen epäsäännölisesti palautusjuomaa ja d-vitamiinia aiemminkin, mut nyt on alettu oikeesti miettiin miks niitä käytetään ja kuinka paljon. En tule tähän postaukseen kertomaan mitään määriä, mitä itse käytän (luultavasti suurin osa lentäis perseelleen kun kuulis ne ja alkais jeesusteleen et onkohan toi ihan terveellistä). Jokaisella meillä tulisi olla vitamiinimme annokset siihen omaan tarpeeseen katsottuna.

Se purkki sieltä luontaistuotekaupasta "ota yksi pilleri päivässä ja saat kaiken tarvitsemasi" alkaa nykyään soittaan hälytyskelloja, joten ikävä kyllä se ei riitä. Myöskin paljon ajatellaan et saan omega3:seni lohesta, mutta tämäkin on ikävä kyllä väärin. Nykyään kun kalaa on teollisesti viljelty sen omega3 määrä on myös laskenut. Muutenkin nykyään puhutaan hirveesti rasvasta ja kirjoitellaan kevyt margariinien eduista, mutta jälleen mennään metsään. "Vain 1% suomalaisten syömästä rasvasta tulee sydämelle ja hormonitasapainolle edullisista omega3 kalarasvoista. Samaan aikaan lähes kolmasosa syödystä rasvasta on kasvisöljyä ja margariineja, jotka sisältävät paljon omega6 rasvahappoja", joita saadaan muutenkin liikaa. Jälleen kaikessa on kyse siitä tasapainosta. Miten saada riittävä määrä tarvittavia rasvoja. (lähde Optimal Performancen valmennus materiaali) Lähinnä kirjoitan tätä sillä ajatuksella, et kyseenalaistakaa hyvät ihmiset. Riittääkö se ruisleivän ja moniviljojen tuomat (hyödyt) vai olisiko napaläskin, tulehdusten, huonon unen syyt sittenkin jossain muussa kuin valvovissa lapsissa ja huonossa vastustuskyvyssä? Miten olis noi vitamiinit? Mut tiiän ettei nää oo helppoja juttuja. Itekin opettelen kokoajan lisää näitä hommia.

No mitäs minä ny sitten käytän? Tässä mun purkit:


Lysi Omega-3: Ei, se ei maistu kalanmaksalta vaan sitruunalta. Otan nestemäisenä, koska mun annokseen joutuis popsiin ihan järkyttävän määrän kapseleita. Miksi mulle: hormonitoiminta, aineenvaihdunta, immuniteetti, kudosten terveys ja kun sitä ei saa tarpeerks kalasta.

Solgar Liquid vitamine d: nestemäisenä, rasvapohjaisena, jotta imeytyisi. (syötkö aina hyvää rasvaa kun otat d-vitamiinipillerisi? Jos et ni ei se imeydykään mihinkään) Miksi mulle: immuniteetti, hormonitasapaino, luuston terveys ja ei. Me ei saada tarpeeks sitä auringosta, jos joku nyt ei sitä vielä tiennyt...

Magnesiumsitraatti+B6: Miksi mulle: sydämen ja verisuonten normaali toiminta, lihasten rentoutuminen/estää kramppeja, energiantuotanto, proteiinisynteesi

Maitohappobakteeria päivittäin miksi mulle: ruuansulatuskanavan/suoliston hoito

Glutamiini miksi mulle: aineenvaihdunta, lihasten ylläpito, proteiinisynteesi

Hera80: miksi mulle: treenin jälkeen proteiinilisä, palautuminen

Tää ei siis ole esimerkki käytä näitä! En käytä lisä kalciumia vaikka monien tulisi käyttää. Mulla on sitä liikaa jo omasta takaa. Mulla ei ole mitään monivitamiinipilleriä, oon nyt keskittynyt näihin "mömmöihin".

Vaihtamalla paranee

Joskus tämä sanonta pitää paikkansa. Kävin eilen vanhalla salillani treenaamassa Allun ja Tiinan kanssa. Tällä viikolla on treenit vähissä, koska mua vaivaa säärien tuskanen kipu a.k.a penikkatauti. Mut hei, ylävartaloa voi aina tehä, eiks ni? Mutta siis, olen nyt treenannut Poltteella 4 kuukautta. Virallisesti nyt voin sanoa et olen kotiutunut. Eilen vanhalla salillani tunsin olevani hukassa. Ensinnäkin perus salitreenistä on nyt niin sanotusti 4kk + yks raskaus aikaa ja onhan se kankeeta sit ekalla kerralla. Oon myös tottunut niin kropan kokonaisvaltaiseen treenaamiseen et kun pumppas vaan yläkropan lihaksia (tai no parit vatsat kans) jäi treeni jotenkin tuntumaan vajaaksi. Crosstraining tunnilla koko kroppa treenautuu vaikka painotus olisi vain muutamaan lihasryhmään.

Toki näitä kahta treenikaveriani on ollut ikävä (heidän suostuttelu salin vaihtamiseen jatkukoon...). Vanhan salini tiloja ei kuiteskaan ole ollut. Kaikki tuntui siellä melko ahtaalta kun on ehtinyt tottuun Poltteen neliöihin. Pakkohan se oli ottaa saliselfie (for old times sake):


Heh, ja vertailun vuoksi kuva vuodelta 2012:


Joten, vaihtamalla paranee, niin sali kuin kuvakin joten nyt nää koivet kuntoon ja jatketaan harjoituksia!