Sivut

torstai 3. heinäkuuta 2014

Sananen ravintolisistä

Yksi iso muutos minkä oon tehnyt keväällä on ravintolisien/vitamiinien käytön aloittaminen. Oon toki käyttänyt säännöllisen epäsäännölisesti palautusjuomaa ja d-vitamiinia aiemminkin, mut nyt on alettu oikeesti miettiin miks niitä käytetään ja kuinka paljon. En tule tähän postaukseen kertomaan mitään määriä, mitä itse käytän (luultavasti suurin osa lentäis perseelleen kun kuulis ne ja alkais jeesusteleen et onkohan toi ihan terveellistä). Jokaisella meillä tulisi olla vitamiinimme annokset siihen omaan tarpeeseen katsottuna.

Se purkki sieltä luontaistuotekaupasta "ota yksi pilleri päivässä ja saat kaiken tarvitsemasi" alkaa nykyään soittaan hälytyskelloja, joten ikävä kyllä se ei riitä. Myöskin paljon ajatellaan et saan omega3:seni lohesta, mutta tämäkin on ikävä kyllä väärin. Nykyään kun kalaa on teollisesti viljelty sen omega3 määrä on myös laskenut. Muutenkin nykyään puhutaan hirveesti rasvasta ja kirjoitellaan kevyt margariinien eduista, mutta jälleen mennään metsään. "Vain 1% suomalaisten syömästä rasvasta tulee sydämelle ja hormonitasapainolle edullisista omega3 kalarasvoista. Samaan aikaan lähes kolmasosa syödystä rasvasta on kasvisöljyä ja margariineja, jotka sisältävät paljon omega6 rasvahappoja", joita saadaan muutenkin liikaa. Jälleen kaikessa on kyse siitä tasapainosta. Miten saada riittävä määrä tarvittavia rasvoja. (lähde Optimal Performancen valmennus materiaali) Lähinnä kirjoitan tätä sillä ajatuksella, et kyseenalaistakaa hyvät ihmiset. Riittääkö se ruisleivän ja moniviljojen tuomat (hyödyt) vai olisiko napaläskin, tulehdusten, huonon unen syyt sittenkin jossain muussa kuin valvovissa lapsissa ja huonossa vastustuskyvyssä? Miten olis noi vitamiinit? Mut tiiän ettei nää oo helppoja juttuja. Itekin opettelen kokoajan lisää näitä hommia.

No mitäs minä ny sitten käytän? Tässä mun purkit:


Lysi Omega-3: Ei, se ei maistu kalanmaksalta vaan sitruunalta. Otan nestemäisenä, koska mun annokseen joutuis popsiin ihan järkyttävän määrän kapseleita. Miksi mulle: hormonitoiminta, aineenvaihdunta, immuniteetti, kudosten terveys ja kun sitä ei saa tarpeerks kalasta.

Solgar Liquid vitamine d: nestemäisenä, rasvapohjaisena, jotta imeytyisi. (syötkö aina hyvää rasvaa kun otat d-vitamiinipillerisi? Jos et ni ei se imeydykään mihinkään) Miksi mulle: immuniteetti, hormonitasapaino, luuston terveys ja ei. Me ei saada tarpeeks sitä auringosta, jos joku nyt ei sitä vielä tiennyt...

Magnesiumsitraatti+B6: Miksi mulle: sydämen ja verisuonten normaali toiminta, lihasten rentoutuminen/estää kramppeja, energiantuotanto, proteiinisynteesi

Maitohappobakteeria päivittäin miksi mulle: ruuansulatuskanavan/suoliston hoito

Glutamiini miksi mulle: aineenvaihdunta, lihasten ylläpito, proteiinisynteesi

Hera80: miksi mulle: treenin jälkeen proteiinilisä, palautuminen

Tää ei siis ole esimerkki käytä näitä! En käytä lisä kalciumia vaikka monien tulisi käyttää. Mulla on sitä liikaa jo omasta takaa. Mulla ei ole mitään monivitamiinipilleriä, oon nyt keskittynyt näihin "mömmöihin".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti